Son zamanlarda Çinli otomobil üreticilerinin yükselişi, bazı ülkeleri rahatsız etmeye başladı. Avrupa Birliği (AB), Çinli markalara ek vergiler getirerek bu yükselişi engellemek istiyor.
Geçtiğimiz günlerde ABD Başkanı Joe Biden, Çinli elektrikli araçlara uygulanan yüzde 25’lik vergiyi yüzde 100’e çıkarmış ve bazı ek masraflar getirmişti.
Türkiye ve Avrupa Birliği de Çinli markalara ek vergi uygulanmasına karar vermişti.
Almanlar endişeli
Almanya, Çinli otomobillere uygulanacak olan yüzde 38’lik verginin düşürülmesini istiyor.
Almanya Ekonomi Bakanı Robert Habeck, yaklaşmakta olan bu tarife artışını durdurmak için hala zaman olduğunu ve konuyu hükümet yetkilileriyle görüşmek üzere önümüzdeki hafta Çin’e gideceğini söyledi.
Alman markalar zor durumda kalabilir
Almanya’nın en büyük endişesi, AB’nin bu kararı sonrasında Çin’in misilleme yapacak olması.
Eğer Çin benzer bir adım atarsa; Volkswagen, Mercedes ve BMW gibi Çin’de büyük satış rakamlarına sahip üreticiler zor durumda kalabilir ve büyük zararlar görebilir.
Örneğin, Avrupa’dan Çin’e ithal edilen Mercedes S ve G serisi gibi araçlar vergi artışından önemli ölçüde etkilenebilir.
Çin’den misilleme tehdidi
Çin, derin bir hayal kırıklığı yaşadığını ve elektrikli araçlara yönelik tedbirlere kesin bir şekilde karşı çıktığını söyleyerek tarım, havacılık ve büyük motorlu araçlara yönelik misilleme tehdidinde bulunmuştu.
Ne olmuştu
AB Komisyonu, Çin’in elektrikli otomobil üretimine sağladığı devlet sübvansiyonlarına ilişkin başlattığı soruşturma kapsamında yeni tedbirler devreye almıştı.
Bu kapsamda, Çin’den elektrikli araç ithalatında uygulanacak yeni vergi oranları duyurulmuştu.
Açıklamada, Çinli yetkililerle yapılan görüşmelerde etkili bir çözüm sağlanamaması halinde bu geçici vergilerin 4 Temmuz’dan itibaren bütün üye ülke gümrüklerince uygulanmaya başlanacağı, geçici vergilerin daimi vergi kararı yürürlüğe girene kadar da devam edeceği bilgisi verildi.
Çin firmaları arasında yer alan BYD’ye yüzde 17,4, Geely’e yüzde 20, SAIC’e yüzde 38,1 oranında ilave vergi uygulanacak.
İş birliği yapan daha az vergi ödeyecek
Ayrıca, soruşturma sürecinde AB ile iş birliği yapan Çin’deki diğer elektrikli otomobil üreticilerinin yüzde 21 vergiye tabi tutulacağı, iş birliği yapmayan diğer elektrikli otomobil üreticilerinin de yüzde 38,1 ilave vergi ödeyeceği ifade edildi.